Dirbtinis intelektas – pagalbininkas ar kliūtis mokantis? Viskas priklauso nuo to, kaip juo naudojamasi. Dirbtinis intelektas dažnai pristatomas kaip greitas ir patogus sprendimas, tačiau paviršutiniški ar net klaidinantys atsakymai gali trukdyti tikram mokymuisi – ypač mokiniams, kurie dar tik formuoja savo gebėjimą kritiškai mąstyti.
Šiuose mokymuose aiškinsimės, kaip padėti mokiniams suprasti D.I. veikimo principus ir naudoti jį sąmoningai – ne kaip „atsakymų generatorių“, bet kaip mokymosi partnerį, padedantį struktūruoti informaciją, kelti klausimus ir gilinti supratimą. Tinkamai taikomas D.I. gali tapti tarsi „kišeninis korepetitorius“ – kantrus, prieinamas, pritaikomas individualiems mokymosi poreikiams.
Norim ar nenorim – mokiniai D.I. naudosis, klausimas tėra, ar naudosis kokybiškai. Programos metu aptarsime, kaip šį įrankį integruoti į ugdymo procesą taip, kad jis skatintų savarankiškumą, o ne jį slopintų.
Nuo spėjimų prie supratimo!
Parengta pagal pedagogų, jaunimo darbuotojų ir soc. darbuotojų kompetencijų aprašus.
Refleksija apie tai, kokiose srityse ir kodėl kyla sunkumų, bei kaip D.I. gali padėti juos įveikti.
Proceso planas
Įžanga: Dirbtinio intelekto vieta mokymosi procese
Trumpai aptariama, kaip D.I. jau tapo moksleivių kasdienybės dalimi, kodėl neįmanoma jo uždrausti ir kodėl svarbu išmokti juo naudotis atsakingai. Dalyviai dalijasi savo patirtimis: kada D.I. padėjo, o kada – trukdė.
Kaip veikia kalbos modeliai?
Paaiškinama, kas yra dirbtinio intelekto kalbos modeliai: kaip jie „mokosi“, kaip generuoja tekstą ir kodėl iš tikrųjų „nežino“, o tik geba nuspėti tikėtinus atsakymus. Aptariama, kaip D.I. remiasi statistika ir mokymusi iš didžiulių tekstų rinkinių.
Pagrindinės D.I. klaidos ir rizikos
Išryškinamos D.I. silpnybės: faktinės klaidos („haliucinacijos“), polinkis pateikti paviršutiniškus atsakymus ir vengimas pripažinti nežinojimą. Mokiniai išmoksta atpažinti šiuos pavojus ir jų išvengti.
D.I. įrankių žemėlapis: kuo naudotis ir kada?
Pristatomi pagrindiniai D.I. įrankiai: ChatGPT, Claude, NotebookLM, aptariami jų privalumai bei trūkumai. Taip pat pristatomi specializuoti mokymosi įrankiai: GPT agentai, padedantys mokytis matematikos, literatūros analizės ar užsienio kalbų.
Kaip D.I. pritaikyti sau: asmeninis mokymosi asistentas
Mokiniai mokosi formuluoti klausimus taip, kad D.I. atsakymai maksimaliai atitiktų jų mokymosi stilių ir poreikius. Pavyzdžiui: „Paaiškink paprastai, kaip ketvirtokui“, „Pateik palyginimą, kuris padėtų suprasti“, „Atsimink, kad man sunku įsiminti istorines datas“ ir pan.
Kritinis mąstymas naudojant D.I.
Analizuojama, kaip kritiškai vertinti, tikrinti ir plėtoti D.I. teikiamus atsakymus. Mokomasi sukurti dialogą su D.I., išlaikant mokinio vaidmenį aktyvų ir dominuojantį.
Praktinė dalis: tyrinėjam ir pristatom temą su D.I. pagalba
Dalyviai pasirenka temą iš savo mokomųjų dalykų, formuluoja klausimus, ieško atsakymų su D.I. pagalba, patikrina informaciją ir pristato rezultatą. Reflektuojama, kur D.I. padėjo labiausiai ir kada reikėjo papildomų šaltinių.
Baigiamoji refleksija: Koks D.I. galėtų būti tavo sąjungininkas?
Dalyviai įvertina, koks D.I. naudojimo būdas jiems efektyviausias. Parengiamas trumpas asmeninis veiksmų planas tema: „Kaip protingai mokysiuosi su D.I.?“
Mokymų metu lavinsime viešojo kalbėjimo įgūdžius, konstruosime kalbas, mokysimės atpažinti auditorijos poreikius ir pasirinkti tinkamas priemones savo…